Frâna de mână, ajutor sau piedică?

Când spui FRÂNĂ, îți vin în minte trei tipuri: de picior, de motor și… de mână. Mulți se gândesc cu oroare sau poate cu nostalgie la lecția de la școala de șoferi când au învățat să pornească mașina în rampă. Frâna de mână te putea ajuta să treci cu brio examenul, mai ales dacă nu stăpâneai ambreiajul cât ai fi vrut de bine! Astăzi, discutăm puțin despre această componentă a mașinii tale și vedem ce rol are și cum s-a transformat în timp.

Parcarea

Chiar că vorbim despre parcarea mașinii în pantă sau nu, trebuie să ne asigurăm că nu o să „dispară” din locul în care o lăsăm. Rolul frânei de mână este să blocheze roțile mașinii, cât timp este oprită. În cazul celor cu transmisie manuală, mulți apelează la staționarea cu ajutorul acționării treptelor inferioare, însă această metodă este recomandată când vremea de afară duce la înghețarea lichidului frânei de mână manuală. Frâna electrică, în schimb, poate fi folosită în orice sezon.

Dacă vremea e caldă, iar gradele sunt cu plus și noaptea, specialiștii optează pentru folosirea frânei de mână. Metoda treptei de viteză nu trebuie folosită la nesfârșit. Poate duce la suprasolicitarea transmisiei, deoarece roţile nu sunt blocate pe asfalt. Roțile blocate cu frâna de mână acționează pe puntea din spate, iar în contact cu asfaltul, vor ţine autoturismul pe loc.

Dar ce faci dacă totuși, iarna, frâna de mână manuală se blochează? Apa caldă stropită pe etriere îți poate fi de ajutor, însă operațiunea trebuie făcută cu grijă pentru a nu brusca piesele și a nu risca să se rupă. Totuși, cel mai bine ar fi să nu îți tratezi mașina cu sfaturi din popor, ci să o duci la un specialist!

La mașinile care au cutii de viteză automate, vara se acționează frâna de mână, înainte de a muta schimbătorul în poziția P. Dacă am omite acest pas, mașina s-ar mai putea deplasa câțiva centimetri și ar forța blocajul din cutie. Iarna, poate fi folosită frâna de mână pentru a evita uzarea prematură a cutiei, cea mai importantă componentă a unei mașinii automate. Atunci când pornești din pantă cu o mașină automată, vei rula înainte fără să-ți faci probleme că mașina o poate lua la vale.

Mersul cu frâna de mână trasă, o greșeală care te poate costa!  

Uneori, constatăm că am rulat cu frâna de mână trasă, mai ales în cazul celor cu tracțiune spate. Instant, apar resentimentele, dăm un search pe Google sau ne sunăm mecanicul, să vedem ce consecințe putem avea. Dacă ai mers pe o distanță mică, cu viteză redusă și frâna de mână trasă doar pe jumătate, poți sufla cât de cât ușurat/ă, dar promite-ți că nu se va mai întâmpla. În timp, pot apărea probleme ce țin de uzura prematură a componentelor sau defectarea sistemului de frânare, dacă rulezi la o viteză mai mare pe o distanță mai lungă.

Ai folosit greșit frâna de mână până acum?

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top